Czy szkoła naprawdę odpowiada na potrzeby młodych ludzi? Czy program nauczania przygotowuje nas do życia w dynamicznym świecie? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć w trakcie ubiegłorocznej trasy Dom on Tour, odwiedzając mniejsze i większe szkoły, rozmawiając z ponad 4 tysiącami uczniów i uczennic w całej Polsce.
Wyniki? Zaskakujące, inspirujące i czasami zatrważające. Teraz wszystkie te wnioski zebraliśmy w formie raportu, który przekażemy w ręce Ministry Edukacji.
Głos młodzieży – co tak naprawdę sądzą o szkole?
Podczas naszej trasy dotarliśmy do 21 szkół w 12 miastach. Uczniowie mieli okazję wyrazić swoje opinie w ankietach i grupach fokusowych. Oto kilka faktów, które naprawdę dają do myślenia:
- Tylko 7,86% uczniów czuje, że ich prawa są zawsze respektowane.
Tak niski wynik to alarm dla całego systemu edukacji. Uczniowie podkreślają, że w wielu przypadkach muszą aktywnie walczyć o swoje prawa, a 17,62% twierdzi, że są one rzadko respektowane. - 67,38% uczniów uważa, że szkoła powinna trwać 4-6 godzin dziennie.
Obecny model jest powszechnie postrzegany jako zbyt obciążający. Uczniowie chcą bardziej skoncentrowanego planu lekcji, który pozostawi im czas na rozwój zainteresowań i odpoczynek. - Zaledwie 11,98% młodzieży widzi w szkole miejsce do nauki i rozwijania umiejętności.
Co więcej, aż 30,97% postrzega szkołę jedynie jako obowiązek. Czy to miejsce, które ma inspirować do nauki i wspierać rozwój, czy jedynie przestrzeń, gdzie realizuje się narzucone standardy? - Brakuje praktycznych przedmiotów, takich jak edukacja zawodowa i finansowa.
Ponad 50% uczniów wskazało na niedobory w obszarach przygotowujących do codziennego życia. Na szczycie listy znalazły się: umiejętności zawodowe (26,98%), edukacja seksualna i zdrowotna (24,21%) oraz finansowa (23,49%). - Tradycyjne metody nauczania nie działają.
Tylko 13,56% uczniów uważa słuchanie wykładów za skuteczne. Reszta stawia na praktyczne działanie (26,75%) oraz samodzielne zgłębianie tematów (24,31%).
Uczniowie chcą być wysłuchani
Podczas spotkań na trasie „Dom on Tour” nie tylko słuchaliśmy uczniów, ale także wchodziliśmy w głębsze rozmowy o ich potrzebach i obawach. Odnieśliśmy wrażenie, że młodzież pragnie być wysłuchana – na co dzień brakuje im przestrzeni, w której mogliby otwarcie dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Wielu z nich mówiło, że czują się niedostrzegani w decyzjach dotyczących ich edukacji. Ten raport jest więc nie tylko podsumowaniem faktów, ale także dowodem na to, jak ważne jest stworzenie przestrzeni dla ich głosu.
W stronę lepszej szkoły
Podczas trasy „Dom on Tour” zebraliśmy nie tylko opinie, ale i propozycje zmian. Wśród rekomendacji znalazły się: skrócenie dnia szkolnego, większy nacisk na umiejętności praktyczne, modernizacja metod nauczania i wprowadzenie wsparcia psychologicznego. Nasze wrażenia ze spotkań z uczniami i uczennicami to także
Czas na działanie!
Teraz czas na kolejny krok – raport „Szkoła Marzeń” trafi do Ministerstwa Edukacji. Wierzymy, że głos młodzieży musi być usłyszany i uwzględniony w decyzjach dotyczących przyszłości edukacji – obiecaliśmy to uczniom i uczennicom każdej odwiedzonej szkoły i obietnicy dotrzymujemy
Cały raport możesz znaleźć tutaj.
